8 tipp a vitaminpótláshoz

Már megkezdődött a tavasz és téli hideg után sem szabad megfeledkezni a vitaminpótlásról. Hideg időben az immunrendszerünknek még nagyobb támasz kell, mint máskor. Megfelelő táplálkozással sokat tehetünk egészségünk megőrzéséért.

 

1. Készítsünk minél több friss zöldségből készült ételt. Célravezető mindig szezonális fajtákból válogatni. Ilyen például a zeller, cékla, retek, sárgarépa, káposztafélék és a hagyma.

2. A bio csírák is nagyon egészségesek ilyenkor. Ezeket otthon tudjuk termeszteni speciális csíráztatóban. Napi pár perc ráfordítással tehetünk szert az egyik legolcsóbb és minőségileg is kiváló ételre. A csírákat belerakhatjuk szendvicsekbe, salátákba is.

3. Csipkebogyó teával növelhető a napi C-vitamin bevitel.

4.Hűvös időben rengeteg teát fogyaszt az ember. Teánkat lehetőleg ízesítsük friss citrommal és mézzel. Az ízesítőket lehetőleg akkor rakjuk bele a teába, ha már kissé kihűlt, mert így nem károsítja a vitamintartalmát.

5. Natúr olajos magvak és diófélék rendszeres fogyasztásával növelhetjük a szervezet B-és E-vitamin háztartását, továbbá értékes telítetlen zsírsavakat is bevihetünk a szervezetbe. Ezek mellé ajánlatos kellő mennyiségű folyadékot is bevinni a szervezetbe.

6. Magas rosttartalmuk, vitamin és ásványi anyag tartalmuk miatt a teljes kiőrlésű pékáruk ilyenkor jobb választásnak bizonyulnak a fehér, finomított fajtákkal szemben. Ezekhez is mindig ajánlott a kellő mennyiségű folyadék.

7. Fogyasszunk minél több natúr, cukormentes zöldség és gyümölcsleveket, turmixokat.

8. Ha nincsen sok időd és elég figyelmed a vitamindús táplálkozásra, segítsd a szervezeted étrend kiegészítőkkel, ezek közül is a természetes eredetűeket. Például lassabb felszívódású C-vitamin, multivitamin készítmények vagy béta-glükán.

 

 

loading...

10 étel, ami fiatalon tart

Szervezetünkben két erő harcol: az antioxidánsok a szabadgyökök. Ha az utóbbi jut trónra a szervezetedben, akkor ráncos és levert leszel, de, ha megerősíted az antioxidánsok seregét, mindez megállítható.

 

Az antioxidáns és a szabadgyök manapság olyan divatos szavakká váltak, mint a magassarkú és a miniszoknya. Szerencsére ezeket a szavakat nem egy diéta megszállott alkotta, meg, hanem a fehér köpenyesek. Az antioxidánsok röviden rozsdásodásgátlók, azaz megakadályozzák vagy korlátozzák az oxidáció folyamatát. Az oxidáció az a folyamat, mely során egy anyag oxigénnel egyesül. Az oxigén pedig azon túl, hogy létfontosságú, lehet káros is. Vegyük például a vasat, ha elszabadul az oxidáció, akár fel is emésztheti az anyagot. Szervezetünkben is hasonló folyamat játszódik le évről évre. A szervezetben végbemenő oxidáció okozza a szabadgyökök elszabadulását, az antioxidánsok pedig rájuk vadásznak. Sejtjeink fokozatosan pusztulnak, mi pedig ennek ütemében öregszünk. Ez a folyamat sajnos visszafordíthatatlan, de jó hír, hogy lassítható.
A sejtkutatók szerint genetikailag 100-120 évre vagyunk kódolva, és ezzel szemben jóval hamarabb távozunk a vadászmezőkre. A szabadgyökök tartós terrorjának eredményei lehetnek a szövetek károsodása, szétesése, ami súlyosabb formában akár rák kialakulásához is vezethet. Ha a szaadgyököknek sikerül bejutnia a sejtmagba, akár megváltoztathatják a sejtosztódást irányító DNS programot is. A szövetek károsodásának mértéke, valamint az esély a betegség kialakulása függ a szervezetben előforduló szabadgyökök számától. Az oxidációt serkenti, és a szabadgyökök kialakulását fokozza a dohányzás, stressz, néhány tartósítószer és a helytelen táplálkozás is.

Az antioxidáns mérhető! Az élelmiszerek antioxidáns tartalmának mérésére kutatók létrehoztak egy nemzetközileg elismert és elfogadott szabványrendszert. Ez az ORAC teszt (Oxygen Radical Absorbance Capacity), azaz Oxigéngyök Abszorbciós (elnyelő) Kapacitás. Minél magasabb egy élelmiszer ORAC száma, annál jobb antioxidánsként működik. Magyarán a magas ORAC számmal rendelkező ételek, hatékonyabban lépnek fel a szabadgyökökkel szemben, megelőzik az öregedést és a betegségek kialakulását. Több száz antioxidáns létezik, melyek magukba foglalnak vitaminokat, ásványi anyagokat, aminosavakat, enzimeket és növényi antioxidánsokat is.

Alapvetőbb és leggyakoribb antioxidánsok az A és E vitaminok, melyeket a szervezet raktározni is képes, de ezek mellett a C-vitamin is nagyon hasznos, de ezt mindennap pótolni kell, mert hamar lebomlik. Ám a fiatalság elixírjeként számon tartott Q10-et a szervezet csak korlátozott ideig tudja előállítani, nagyjából 35-40 éves korig. Utána szelén bevitellel kell serkenteni, aminek előnye, hogy a szelén nagy mennyiségben előfordul bizonyos ételekben, például gabonafélékben, hús, hal és tejtermékekben.

Íme 10 „csodaétel” az öregedés ellen:

1. Tőzegáfonya: Az egyik leghatékonyabb antioxidáns. Teában illetve kapszulában is kerül forgalomba, annak aki esetleg nem kedvelné az ízét, de ki ne szeretné pikáns ízét, ami rengeteg szósz és lekvár alapja?! Bármilyen formában is vigyük be, gátolja a sejtek öregedését. Nők esetében a húgyúti bakteriális fertőzéseken is segít, míg a férfiak a prosztataproblémákra szokták fogyasztani.

2. A narancssárga zöldségek és gyümölcsök: sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye és a sárgabarack egyaránt magas A-vitamin (béta-karotin) tartalmú. A karotionidok magas antioxidánsként viselkednek, amiatt csökkentik a rák bizonyos fajtáinak kialakulási esélyét.

3. Fokhagyma: van már belőle kapszula, paszta és olaj is, tehát a szaga már nem lehet többé kifogás, ugyanis nagyon erős antioxidánsról van szó. Közismert már antibakteriális és gombaellenes hatása, így akár a légúti megbetegedések és a Candida ellen is bevethető. Értágító hatása is kiváló.

4. Fekete áfonya: antioxidáns hatásán túl a leveléből készült tea alkalmas szél-és vizelethajtónak, illetve megszünteti a bél hurutos megbetegedését is, továbbá segít a vese- és hólyagbántalmakon is. Az időskori cukorbetegségre is kiváló természetes gyógyszer.

5. Csokoládé: különösen az étcsokoládé jó, minél sötétebb, annál jobb antioxidáns forrás. Bőrszépítő, segít a szív és érrendszeri bajokon, és a magas vérnyomáson. Ha már az italokat említjük, akkor a kávé és a vörösbor is jó antioxidáns.

6. Babfélék: rendkívül gazdagok B1 és B6 vitaminokban illetve vasban és magnéziumban, rendszeres fogyasztásuk koleszterincsökkentő hatású.

7. Tengeri halak: Az élen vezetnek a fiatalító ételek listáján. Az ázsiai országokban, ahol magas a halfogyasztás nagyon sűrűn lehet látni fiatalos hetvenéveseket. Nos, egyetlen titkuk a hal. A tengeri halak magas Omega-3 zsírsav tartalommal rendelkeznek (pisztráng, makréla). Ezekből mi magyarok keveset fogyasztunk, de például a magas koenzim Q10 tartalmú olajos halakat (például a tonhalat) itt is nagyon szeretik.

8. Cékla és paradicsom: A cékla nagyszerű vérképző és jó hatással van a szervezet sav-bázis egyensúlyára. Leginkább nyers formában lenne érdemes fogyasztani, de céklalé és saláta formában is hasznos. Rákellenes hatását festékanyagának a betainnak köszönheti.
A paradicsom piros színét a benne lévő likopin nevű antioxidáns okozza. A likopin csak a paradicsomban található meg. A likopin egyrészt sokat segít a krónikus betegségeken, mint a prosztatarák és az időskori vakság, másrészt a likopin antioxidáns tartalmával csökkenthetjük a látható ráncokat, és kivédhető vele az idő előtti öregedés. A paradicsomkúrát sok sztár is preferálja, például Madonna.

9. Avokádó: összetett vitamin-komplexe miatt sorolható be az antioxidánsok közé. Krémként ránctalanító, gyógyszerként a depresszió kezelésére szokták alkalmazni. Az avokádót általában nyersen fogyasztják, pirítóssal és citromlével.

10. Magok: lenmag, fenyőmag, szezámmag, napraforgómag, tökmag: ezek mind elsőrangú antioxidáns források. A lenmag tartalmazza a legtisztább és legtöbb esszenciális olajat, amire a szervezetnek szüksége lehet. Az említett magvak A, B, C, D és E vitaminokban gazdagok. Az ásványok közül nagy mennyiségben tartalmaznak káliumot, foszfort, magnéziumot, kalciumot, ként, vasat, cinket, stb.

loading...