10 étvágycsökkentő a kamrából

Koplalás nélkül is meg lehet szabadulni néhány kilótól, ez nem titok. Az éhezés amúgy sem vezet jóra. Az egészséges étrend megtartásához viszont szükséges lehet néhány segítő társ a bajban, amikor jön az éhség. A kiegyensúlyozott táplálkozáshoz nagyon nagy önuralomra van szükség. Két étkezés között, ha éhes leszel két választás jön szóba: vagy koplalsz tovább, ami nem vezet jóra, vagy gondolkodsz, hogy előrehozd a vacsorát vagy köztesen egyél valamit. Íme néhány étel illetve ital, amit büntetlenül nassolhatsz.

 

 

1. Gyömbér: Emésztést könnyítő hatása miatt már az őskorban is alkalmazták. Ízesíthető vele tea, indiai stílusú fogások, beletehető sütemények tésztájába és salátákba is. Csodanövényként is emlegetik, mert serkent, fokozza az anyagcserét, és optimalizálja a tápanyag-felhasználást, ezáltal csökkenti az éhségérzet megjelenésének esélyét.

 

 

 

 

2. Mandula: A 2006-os nemzetközi orvoskonferencia fő
témája az elhízás és annak visszaszorítása volt. Ez a csonthéjas rengeteg hasznos zsírsavat és E-vitamint hordoz magában. Körülbelül 25-30 gramm már lényegesen csillapíthatja az éhséget, ami egy kis maroknyinak felel meg.

 

 

 

3.Túró: Ez a remek tejtermék nagyon gazdag fehérjékben, ami biztosítja a hosszan tartó teltségérzetet, valamint gondoskodik a haj, bőr és izmok szépségéről, épségéről. Lehet fűszerezni ízlés szerint édesen vagy sósan. Fogyókúrázóknak pedig a zsírszegény változat az ajánlott.

 

 

 

 

 

 

4. Avokádó: Talán furcsán hangzik, hogy gyümölcs létére jelentős kalória- és zsírtartalma van, de ez ne tévesszen meg senkit: kizárólag olyan anyagokat tartalmaz, melyek a szervezetnek, egészségnek hasznosak, tehát nem hizlal. Egyszeresen telítetlen zsírsavai felbecsülhetetlen értékűek a tested számára. Magában vagy krémként elkészítve a legfinomabb.

 

 

 

 

 

5. Kávé: A kávé élettani hatásairól már sok információt tudunk, főleg élénkít, de emellett bebizonyították, hogy csökkenti az éhségérzetet. Napi 1-2 csésze az ajánlott adag, főleg étkezések után vagy azok között. Az ajánlott mennyiséget lehetőleg ne lépjük túl, mert az szív és érrendszeri problémákat okozhat.

 

 

 

 

6. Alma: Azon ritkaságok egyike ez a gyümölcs, mely mindkét rosttípust, a vízben oldódó és a nem oldódó változatot is tartalmazza. Hazánkban talán a legkönnyebben beszerezhető gyülölcs igazi ajándék a természettől. Napi egy alma, nem csak az orvost tartja távol, hanem a súlyfelesleget is, mivel segít a fogyásban, súlytartásban, hozzájárul a vércukorszint kiegyensúlyozásához és a megfelelő bélműködéshez.

 

 

 

 

7. Víz: A legolcsóbb és a világ minden táján a legegyszerűbben beszerezhető étvágycsökkentő. A szervezet ugyanis néha összekeveri az éhségre és a szomjúságra vonatkozó ingert- főleg ha nem iszol naponta legalább másfél litert, ami az alapvető folyadékbevitel. HA legközelebb rád tör az éhség, előbb ne a hűtőhöz vagy a kamrához közelíts, hanem célozd meg a vízcsapot vagy a szénsavmentes ásványvizes palackot és igyál meg egy jó nagy pohár vizet. A kínzó inger általában ilyenkor megszűnik.

 

 

 

 

8. Tofu: A keleti országokban ez a növényi eredetű finomság a táplálkozás egyik alapkövét képezi, és ott jelentősen jobb az általános egészségi állapot, és bizonyos rákfajták is kevésbé fordulnak elő. Magyarországon rettentően alacsony a szójafogyasztás, pedig nagyon hasznos lenne a szervezetnek. A fehérjében gazdag tofut ízlés szerint fűszerezheted sőt akár húsnak is álcázhatod a hamburgeredben. Kellemes jóllakottságnak örvendhetsz, ha ezt az ételt választod az étkezés alkalmával.

 

 

 

 

 

9. Zöld tea: Ezzel az antioxidánsokkal teli itallal kiválthatod az unalmas vizet és felpörgetheted vele az anyagcserédet. Elkészítésének rituáléja már önmagában is oldja a stresszt, ami a lassú kortyolgatásra is igaz. A benne lévő katekinek pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy ne ingadozzon a vércukorszinted. Általában a vércukorszint „hintázása” vezet a hirtelen jelentkező éhségérzethetet.

 

 

 

 

10. Tojás: Tévhit, hogy a tojás egészségtelen. Viszonylag kevés kalóriát tartalmaz, de emellett rengeteg vitamin és ásványi anyag rejlik benne a fehérje mellett. Napi egy-két darab elfogyasztása hozzájárul az egészséges szervezethez. A kevés zsiradékkal készült tojásos reggeli tehát az egyik legjobb döntés.

 

loading...

10 étel, ami fiatalon tart

Szervezetünkben két erő harcol: az antioxidánsok a szabadgyökök. Ha az utóbbi jut trónra a szervezetedben, akkor ráncos és levert leszel, de, ha megerősíted az antioxidánsok seregét, mindez megállítható.

 

Az antioxidáns és a szabadgyök manapság olyan divatos szavakká váltak, mint a magassarkú és a miniszoknya. Szerencsére ezeket a szavakat nem egy diéta megszállott alkotta, meg, hanem a fehér köpenyesek. Az antioxidánsok röviden rozsdásodásgátlók, azaz megakadályozzák vagy korlátozzák az oxidáció folyamatát. Az oxidáció az a folyamat, mely során egy anyag oxigénnel egyesül. Az oxigén pedig azon túl, hogy létfontosságú, lehet káros is. Vegyük például a vasat, ha elszabadul az oxidáció, akár fel is emésztheti az anyagot. Szervezetünkben is hasonló folyamat játszódik le évről évre. A szervezetben végbemenő oxidáció okozza a szabadgyökök elszabadulását, az antioxidánsok pedig rájuk vadásznak. Sejtjeink fokozatosan pusztulnak, mi pedig ennek ütemében öregszünk. Ez a folyamat sajnos visszafordíthatatlan, de jó hír, hogy lassítható.
A sejtkutatók szerint genetikailag 100-120 évre vagyunk kódolva, és ezzel szemben jóval hamarabb távozunk a vadászmezőkre. A szabadgyökök tartós terrorjának eredményei lehetnek a szövetek károsodása, szétesése, ami súlyosabb formában akár rák kialakulásához is vezethet. Ha a szaadgyököknek sikerül bejutnia a sejtmagba, akár megváltoztathatják a sejtosztódást irányító DNS programot is. A szövetek károsodásának mértéke, valamint az esély a betegség kialakulása függ a szervezetben előforduló szabadgyökök számától. Az oxidációt serkenti, és a szabadgyökök kialakulását fokozza a dohányzás, stressz, néhány tartósítószer és a helytelen táplálkozás is.

Az antioxidáns mérhető! Az élelmiszerek antioxidáns tartalmának mérésére kutatók létrehoztak egy nemzetközileg elismert és elfogadott szabványrendszert. Ez az ORAC teszt (Oxygen Radical Absorbance Capacity), azaz Oxigéngyök Abszorbciós (elnyelő) Kapacitás. Minél magasabb egy élelmiszer ORAC száma, annál jobb antioxidánsként működik. Magyarán a magas ORAC számmal rendelkező ételek, hatékonyabban lépnek fel a szabadgyökökkel szemben, megelőzik az öregedést és a betegségek kialakulását. Több száz antioxidáns létezik, melyek magukba foglalnak vitaminokat, ásványi anyagokat, aminosavakat, enzimeket és növényi antioxidánsokat is.

Alapvetőbb és leggyakoribb antioxidánsok az A és E vitaminok, melyeket a szervezet raktározni is képes, de ezek mellett a C-vitamin is nagyon hasznos, de ezt mindennap pótolni kell, mert hamar lebomlik. Ám a fiatalság elixírjeként számon tartott Q10-et a szervezet csak korlátozott ideig tudja előállítani, nagyjából 35-40 éves korig. Utána szelén bevitellel kell serkenteni, aminek előnye, hogy a szelén nagy mennyiségben előfordul bizonyos ételekben, például gabonafélékben, hús, hal és tejtermékekben.

Íme 10 „csodaétel” az öregedés ellen:

1. Tőzegáfonya: Az egyik leghatékonyabb antioxidáns. Teában illetve kapszulában is kerül forgalomba, annak aki esetleg nem kedvelné az ízét, de ki ne szeretné pikáns ízét, ami rengeteg szósz és lekvár alapja?! Bármilyen formában is vigyük be, gátolja a sejtek öregedését. Nők esetében a húgyúti bakteriális fertőzéseken is segít, míg a férfiak a prosztataproblémákra szokták fogyasztani.

2. A narancssárga zöldségek és gyümölcsök: sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye és a sárgabarack egyaránt magas A-vitamin (béta-karotin) tartalmú. A karotionidok magas antioxidánsként viselkednek, amiatt csökkentik a rák bizonyos fajtáinak kialakulási esélyét.

3. Fokhagyma: van már belőle kapszula, paszta és olaj is, tehát a szaga már nem lehet többé kifogás, ugyanis nagyon erős antioxidánsról van szó. Közismert már antibakteriális és gombaellenes hatása, így akár a légúti megbetegedések és a Candida ellen is bevethető. Értágító hatása is kiváló.

4. Fekete áfonya: antioxidáns hatásán túl a leveléből készült tea alkalmas szél-és vizelethajtónak, illetve megszünteti a bél hurutos megbetegedését is, továbbá segít a vese- és hólyagbántalmakon is. Az időskori cukorbetegségre is kiváló természetes gyógyszer.

5. Csokoládé: különösen az étcsokoládé jó, minél sötétebb, annál jobb antioxidáns forrás. Bőrszépítő, segít a szív és érrendszeri bajokon, és a magas vérnyomáson. Ha már az italokat említjük, akkor a kávé és a vörösbor is jó antioxidáns.

6. Babfélék: rendkívül gazdagok B1 és B6 vitaminokban illetve vasban és magnéziumban, rendszeres fogyasztásuk koleszterincsökkentő hatású.

7. Tengeri halak: Az élen vezetnek a fiatalító ételek listáján. Az ázsiai országokban, ahol magas a halfogyasztás nagyon sűrűn lehet látni fiatalos hetvenéveseket. Nos, egyetlen titkuk a hal. A tengeri halak magas Omega-3 zsírsav tartalommal rendelkeznek (pisztráng, makréla). Ezekből mi magyarok keveset fogyasztunk, de például a magas koenzim Q10 tartalmú olajos halakat (például a tonhalat) itt is nagyon szeretik.

8. Cékla és paradicsom: A cékla nagyszerű vérképző és jó hatással van a szervezet sav-bázis egyensúlyára. Leginkább nyers formában lenne érdemes fogyasztani, de céklalé és saláta formában is hasznos. Rákellenes hatását festékanyagának a betainnak köszönheti.
A paradicsom piros színét a benne lévő likopin nevű antioxidáns okozza. A likopin csak a paradicsomban található meg. A likopin egyrészt sokat segít a krónikus betegségeken, mint a prosztatarák és az időskori vakság, másrészt a likopin antioxidáns tartalmával csökkenthetjük a látható ráncokat, és kivédhető vele az idő előtti öregedés. A paradicsomkúrát sok sztár is preferálja, például Madonna.

9. Avokádó: összetett vitamin-komplexe miatt sorolható be az antioxidánsok közé. Krémként ránctalanító, gyógyszerként a depresszió kezelésére szokták alkalmazni. Az avokádót általában nyersen fogyasztják, pirítóssal és citromlével.

10. Magok: lenmag, fenyőmag, szezámmag, napraforgómag, tökmag: ezek mind elsőrangú antioxidáns források. A lenmag tartalmazza a legtisztább és legtöbb esszenciális olajat, amire a szervezetnek szüksége lehet. Az említett magvak A, B, C, D és E vitaminokban gazdagok. Az ásványok közül nagy mennyiségben tartalmaznak káliumot, foszfort, magnéziumot, kalciumot, ként, vasat, cinket, stb.

loading...